Sobre la mitologia del Tombatossals
Xavier Campos
Vilanova, que va ser professor de la Universitat Jaume
I
Qui no haja llegit Josep Pascual Tirado que abandone aquestes pàgines i
busque ràpidament un exemplar del Tombatossals.
Allí en coneixerà el seu senzill argument: al primer capítol, Tombatossals,
engendrat durant una tempesta, naix de Penyeta Roja, femenina terra, que li
dóna la vida. Al segon capítol, ja crescudet, el gegant és rebut pel rei Barbut
a la seua cort, on li proposa una aliança per complir una tasca de debò
heroica: introduir l’agricultura, ensenyar eixe art als humans d’ací. Es tracta
d’un difusionisme cultural o de tradicionalisme indígena? Ens van dur l’agricultura
o va ser inventada paral·lelament a uns altres llocs? No simpatitze amb els
difusors i, amb el suport d’evidències, m’abellix pensar que des de fa molt són
ací agricultors.
Tombatossals, al tercer capítol, està enamorat d’un sirena que, a la fi
de l’obra, li enfonsarà la flota; és la traició d’allò quimèric. Al quart,
Garxolí del Senillar, pretendent estràbic de la infanta, s’alia amb el duc de la Polseguera, del
Senyoriu del Bovalar, i amb el baró del Pla de les Vaques, una aliança ramadera
contra una aliança agrícola, perquè bovalar
prové de bou, toro, i vaques de vaca. Caïm i Abel, cowboys
contra grangers, vegetarians contra carnívors, antics caçadors epipaleolítics en
desenvolupament cap a l’agricultura, al llarg dels segles de paulatina domesticació
conta antics recol·lectors de grans, fruites, arrels, verdures o qualsevol
altra cosa per a menjar. Perquè la cultura comença quan la panxa està plena i
comença la gent a avorrir-se.
Tombatossals, el mite vívid castellonenc del naixement de la
civilització i l’agricultura, un record de la nostra primera fase del Neolític.
Es tracta d’un mer gegant amb el record i l’experiència de generacions i
generacions de tot un poble, o un extraterrestre o, més ben dit, el cap d’una
horda propera que ajuda un venerable rei a portar la civilització i
l’agricultura, o a ensenyar-les, que és el mateix. Potser aquella horda podem relacionar-la amb la que va
habitar la cova de la Seda,
tan prop de Penyeta Roja, durant el cinqué mil·lenni abans de Crist.
Podem parlar dels treballs de
Tombatossals, però, qui vulga saber-ne més, que es faça lector de l’obra de
Josep Pascual Tirado. He escrit que en aquesta guerra de ramaders contra
llauradors guanyen els últims. En realitat, guanya Tombatossals, ajudat per una
colla desmesurada de mítics macroàntrops, de superhomes. Tragapinyols, potser
l’únic personatge inventat originalment per Josep Pascual Tirado, empra la seua
brutal metralladora fruitera i anal. Arrancapins és el Viertodoub de la
Plana i Montornés. Bufanúvols, de naixement anterior al
mateix Tombatossals, és justament l’encarnació del déu de l’aire, Èol, i parent
mateix de Tossal Gros, pare de l’heroi, gegant, mite, símbol, tòtem i déu
Tombatossals. I Cagueme és el feble, l’únic de tots que sap llegir,
l’intel·lectual, l’estudiant. Hi ha en el text unes saboroses referències al
món neolític de practicar l’escriptura, al costat de la cera, la fusta i la
pell: les tauletes de fang. Però cal no confondre el text del conte amb el seu
ancestral origen, mític i mil·lenari.
Tombatossals conquesta les illes Columbretes per al rei Barbut, però hi
resulta mig derrotat. És una pírrica victòria en la lluita amb els filisteus,
que habiten en elles després de fugir de la fúria del bíblic gegant Samsó. La
cosa va de gegants. Pot ser que siga cert, no ho sé, però és una bestiesa
plantejar-se si les illes han estat conegudes o habitades des de fa temps, perquè
des del Desert de les Palmes poden ser vistes o columbrades en un dia adequat.
El cas és que, com el mític Osiris, Tombatossals marxa a la conquesta de terres
llunyanes en un intent, aconseguit per cert, de dur més enllà de la mar el
regne del rei Barbut. Quan Tombatossals, semiderrotat, retorna a la cort del
rei, en la travessia de vaixells que naveguen sols, és rebut, no obstant, amb
vítols i lloances, perquè ha vençut, al cap i a la fi.
Tombatossals, més que no un heroi de conte, és un deu antic i pagà. El
naixement de Tombatossals és una mena de pedra fundacional del mite: naix el
fill de la Terra,
l’immortal, el rebrot del Planeta, el símbol de l’espècie humana, com un rei
Artús mesclat amb Hèrcules i amb tots els personatges d’abans. Insistisc, per
tant, en la meua tesi. Tombatossals és una llegenda d’origen neolític amb un clar
matís arquetípic i universal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada